Zrealizovali sme prieskum nákupného správania Čechov na internete

author Zuzana Vrabcová Pre e-shopy

Internet sa v priebehu posledných rokov stal neodmysliteľnou súčasťou našich životov. Už dávno sa dostal z kancelárií do domácností a z domácností vonku. Kaviarne preplnené ľuďmi, ktorí namiesto rozprávania četujú a namiesto zdieľania radostí so svojimi blízkymi tvárou tvár to radšej zavesia na Facebook. Či sa nám to páči alebo nie, internet je tu ako novodobý fenomén, ktorému sa každý musí prispôsobiť.


V roku 2015 sme zrealizovali online prieskum na preskúmanie správania Slovákov na internete. Prieskum zaznamenal veľký úspech a preto sme sa ho v minulom roku rozhodli zopakovať v Českej republike. Nového prieskumu sa zúčastnilo 1247 respondentov, mužov aj žien všetkých vekových kategórií zo všetkých krajov Českej republiky.
Cieľom bolo zistiť, ako sa Česi na internete správajú, koľko času tam trávia, kde sa naň pripájajú a za akým účelom. Okrem toho sme zisťovali internetové nákupné správanie, vzťah k porovnávačom cien a preferencie ľudí pri nakupovaní cez e-shop.

online nakupovanie


ČESI A INTERNET


Na internete aspoň 1 až 3 hodinky denne

To, že internet tvorí reálnu súčasť nášho života potvrdzuje aj takmer polovica Čechov, ktorí podľa prieskumu trávia denne online aspoň 1-3 hodiny. Ďalších 31% je pripojených denne dokonca až 4-6 hodín. To, že internet je iba fenoménom mladých už dávno neplatí, aj keď najviac času na ňom stále strávia ľudia medzi 19 a 30 rokov.

Internet ako múdre médium?

Zistili sme, že najviac Čechov internet využíva na vyhľadávanie všeobecných informácií, v tesnom závese s využitím ako prostriedku komunikácie, či na zábavu. Výnimku tvoria mladí Česi vo veku od 15 do 18 rokov, pre ktorých je cieľ využívania internetu najmä komunikácia, no určite neodmietnu ani zábavu, ktorú internet ponúka.

Vytláča notebook a pohodlie domova všade dostupný internet v smartfóne?

Na otázku z akého zariadenia sa Česi najčastejšie pripájajú na internet takmer polovica odpovedala notebook. O druhú priečku obľúbenosti sa delia desktop a smartfón a rebríček uzatvára so siedmymi percentami tablet. Zistili sme však veľké rozdiely v používaných zariadeniach v súvislosti s vekom respondentov. Kým staršie generácie sú verné najmä desktopových počítačom, v strednej vekovej generácii desktop ustupuje na úkor notebooku a smartfónu. Väčšina mladých si fungovanie bez mobilu nevie ani predstaviť. Až 45% mladých Čechov do 18 rokov uviedlo práve smartfón ako najčastejší prostriedok pripájania sa na internet. Predpokladajme teda, že do budúcnosti môžeme očakávať stále väčšiu popularitu mobilov, ktoré poskytujú pripojenie kdekoľvek sa nachádzame – koniec koncov, až 25% mladých ľudí do 18 rokov uviedlo, že sa najčastejšie pripájajú na internet kdekoľvek v teréne.

Sociálnym sieťam kraľuje Facebook

Sociálne siete sú moderným fenoménom, ktorých užívateľské základne sa každou minútou zväčšujú. V Českej republike je podľa nášho prieskumu len 7 % ľudí, ktorí nevyužívajú žiadne sociálne siete a to najmä vo vekových kategóriách 30 rokov a vyššie. V rôznych častiach sveta si ľudia obľúbia rôzne sociálne siete. Môžeme napríklad spomenúť v Amerike veľmi populárny Twitter, ktorý však v Českej republike, podľa nášho prieskumu, používa len 11% respondentov. Kráľom sociálnych sietí môžeme smelo nazvať Facebook, ktorý používa až 85% všetkých opýtaných. Druhou najpopulárnejšou sieťou je v Českej republike sieť Google plus, ktorú využíva 38% opýtaných respondentov.

 

AKO ČESI NAKUPUJÚ CEZ INTERNET?


Nákupy cez internet niekoľkokrát za rok

Podľa nášho prieskumu nakupuje 53% Čechov na internete minimálne niekoľkokrát za rok. 3% uviedli, že nenakupujú na e-shopoch vôbec – prekvapivo väčšina z nich boli ľudia vo vekovej kategórií od 15 do 18 rokov. Na druhej strane, 2 percentá Čechov nakupujú v e-shopoch denne, najmä vo veku od 19 do 30 rokov.

nákup cez internet

Elektronika, oblečenie či spotrebiče? To a ešte oveľa viac

Podľa prieskumu nakupujú Česi na internete najčastejšie elektroniku (62%), nasledovanú oblečením (39%). Obľúbené je tiež nakupovanie spotrebičov, kozmetiky a kníh, menej už hodiniek, nábytku, filmov či hudby. Asi vás neprekvapí, že ženy nakupujú v oveľa väčšej miere oblečenie, kozmetiku a knihy ako muži.

Referencie, parametre a cena – na tom predsa záleží

Ľudia si vyberajú produkty na základne rôznych individuálnych kritérií. Najviac opýtaných (38%) pokladá za najdôležitejšie kritérium výberu referencie od ostatných zákazníkov. O niečo menej dôležité sú vlastnosti a parametre samotného produktu (31%). Čo z toho vyplýva? Ľudia veria viac informáciám uvedených priamo spotrebiteľmi ako tým, ktoré im poskytne predajca. Nesmieme však zabúdať na cenu. Až 19% opýtaných pokladá cenu za dôležité kritérium výberu.

Porovnávače cien ako kľúč k vyhľadávaniu produktov

Česká republika je známa popularitou vyhľadávača Seznam.cz, ktorý svojho času porážal Google. Podľa nášho prieskumu ho v súčasnosti využíva na vyhľadávanie produktu 13% respondentov. Vyššie percentá dosiahol Google (40%), či priama návšteva obľúbeného e-shopu (37%). Najpopulárnejším nástrojom na vyhľadávanie tovaru pred kúpou sú práve porovnávače cien. Až 88% respondentov odpovedalo, že ich pri vyhľadávaní produktu na internete používajú. Iba 2% sa vyjadrili, že žiadne porovnávače cien nepoznajú. Na Českom trhu je jednoznačne najpoužívanejším porovnávačom Heureka.cz. Okrem toho môžeme spomenúť Pricemaniu.cz a Zbozi.cz, ktoré sa umiestnili v prieskume na druhom a treťom mieste.

 

E-SHOP – ČO VŠETKO JE PRE ČECHOV DÔLEŽITÉ?


Menej ako 3000 Kč mesačne.

89% Čechov neminie za mesiac v e-shope viac ako 3000 Kč. 48% zo všetkých opýtaných dokonca nezaplatí viac ako 1000 Kč. Podľa čoho si ale vyberajú e-shop na nákup tovaru? Zistili sme, že väčšina Čechov si vyberá e-shop podľa viacerých kritérií súčasne, z ktorých najdôležitejšie sú cena, prítomnosť ocenenia ako napr. Overený obchod, značka a na základe odporučení rodiny a priateľov. Taktiež sme zistili, že ženy sa spoliehajú na odporúčania blízkych ohľadom výberu e-shopu takmer dvakrát viac ako muži.

nakupovanie cez e-shop


Platba a doručenie: Praha vs. ostatné kraje

Najväčšia skupina respondentov (41%) preferuje možnosť doručenia Českou poštou, 27% si volí doručenie kuriérom. Osobný odber na predajni preferuje 19% opýtaných a zvyšok najčastejšie využíva samoobslužné odberné miesta ako je napríklad Zásielkovňa. Výnimku tvorí Praha, kde je najobľúbenejší osobný odber. Bude to spôsobené pravdepodobne tým, že v Prahe sa nachádza veľa rôznych odberných miest, a tak ľudia nemajú problém vyzdvihnúť si tovar sami. S tým súvisí aj preferovaný spôsob platby Pražanov, akým je platenie v hotovosti pri prebratí, či predom kartou. Vo väčšine ostatných krajov Českej republiky je naopak najobľúbenejšie doručenie poštou, prípadne kuriérom a platba na dobierku.

 

Aký je teda priemerný Čech v súvislosti s internetom?

 

  • Trávi na internete aspoň 1-3 hodiny denne a internet využíva najmä na vyhľadávanie všeobecných informácií, pričom najobľúbenejšou sociálnou sieťou je Facebook.

  • Najobľúbenejšie zariadenie, cez ktoré sa Česi pripájajú na internet, je notebook, pri mladších generáciách ho ale pomaly vytláča smartfón.

  • Nakupuje na internete minimálne niekoľkokrát do roka a najčastejšie si vyberá elektroniku a oblečenie.

  • Vyberá si tovar na základe referencií od zákazníkov, vlastností produktu a ceny, pričom e-shop si vyberá s ohľadom na cenu, ocenenia a značku.

  • Pri vyhľadávaní tovaru na internete využíva najmä porovnávače cien.

  • Za nákup tovaru minie mesačne menej ako 3000 Kč a preferuje platbu na dobierku a doručenie Českou poštou.

 

Celý prieskum a jeho výsledky (aj v podobe grafov) nájdete tu:

 

V prípade otázok alebo pre viac informácií kontaktuje:
Ing. Patrícia Dunárová
Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.
+ 421 911 665 499


Odoberaj nové články na email:


Páči sa ti tento článok? Posuň ho ďalej:


Zuzana Vrabcová
Autor Zuzana Vrabcová

Zuzka je študentkou posledného ročníka odboru marketingový manažment na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Počas štúdia strávila rok na zahraničnej univerzite v belgických Antverpách a pol roka v švajčiarskej Ženeve. Vo voľnom čase sa venuje cestovaniu a o svoje skúsenosti sa delí na cestovateľskom blogu Gate to Experience na www.gatetoexperience.com.


Autor Zuzana Vrabcová na Google+

Komentáre k článku

Prečítajte si ešte:

Nové povinnosti pre e-shopy od júna 2014

Neprehliadnite

Novinky e-mailom

Nezmeškajte dobrú akciu, ani šikovnú radu! Neposielame spamy, iba užitočné informácie :)

Naši priatelia

Twitter stena

@pricemania Tipy a rady, ktoré vám pred nákupom určite pomôžu ✔ Viac na našom blogu: https://t.co/nXi3EtzzVu https://t.co/KEsT63YlMD
@pricemania ❗Žrebovanie výhercov súťaže❗ Veľké ďakujem všetkým, ktorí ste sa zapojili do súťaže. Žrebovali sme 3 výhercov,... https://t.co/CeKgq0NFcg
@pricemania Súťaž o 3 poukážky sa končí už dnes o pol noci ⏳ Kto nestihol, má poslednú možnosť sa zapojiť. Súťažime tu ⤵... https://t.co/VVp4Z3WE7r

Tagy